неділю, 19 лютого 2017 р.

Третій майдан, або як нас хочуть побороти нашими ж руками (статистичне дослідження за допомогою Google Trands)

Останніми днями мені потрапила інформація стосовно прокремлівського пропагандиста Сергія Жука, який під різними псевдонімами підбурює українських патріотів до третього Майдану. Оскільки я сам є пасивним учасником однієї із створених ним груп у ВК, то це стимулювало мене провести справжнє статистичне дослідження. В даній статті я приводжу його результати.
Наперед хочу застерегти всі гарячі голови, які можуть стати інструментом в руках ворога, який певними методами підігріває ваш справедливий гнів з метою, розвалу нашої держави і провокації громадянської війни. В зв’язку з подіями пов’язаними довкола «блокади торгівлі на крові» та нинішніми пам’ятними днями, все стає дуже пожежо- та вибухонебезпечним.


Кожного разу, коли стикаюся з проявами інформаційної війни, особливо коли вловлюєш її дію на собі, моїх близьких та знайомих, виникає бажання дослідити ті ниточки, смикаючи за які нами маніпулюють. Особливо прикро коли через це навіть однодумці не можуть порозумітися, що почало відбуватися останнім часом з моїми знайомими...
Відомо, що в різний час населення стає більш або менш сприйнятливим до тих чи інших ідей та настроїв. Це може бути відображено зміною частоти пошукових запитів, на ту чи іншу тему, через пошукові системи. В пошуковій системі Google існує чудовий відкритий інструмент для збору статистики по пошуковим запитам - Google Trends. Він дає можливість подивитися як змінюється динаміка пошукових запитів по тих чи інших ключових словах чи фразах. Ним користуються маркетологи і SEOшники. Але його можна використовувати для проведення інформаційної війни, а також – для виявлення фактів проведення інформаційної війни.
Отже, для підбурення революційних настроїв у нашому суспільстві наші вороги мали дослідити їх динаміку. Таку динаміку характеризує пошуковий запит по слову «революція», оскільки ті, хто надіється на такий сценарій зміни влади, можуть шукати тих, хто її готує. Проводимо аналіз по даному пошуковому запиту за допомогою Google Trends. Графік даної закономірності в діапазоні з 2004 року і по сьогодні наведено нижче.

З графіку видно, що існує щорічна циклічна закономірність. Період найменшої активності припадає на літні місяці, коли люди налаштовані на відпочинок, а також деякий спад спостерігається в період новорічних свят. Найбільша активність проявляється в період осені – початку зими та  досить висока - після новорічних свят взимку і частково – весною.
Для того, щоб побачити, чи дійсно були цілеспрямовані інформаційні вкиди, спрямовані на підбурення революційних настроїв, я провів статистичне дослідження по ключовому запиту «третій майдан» і порівняв його з даними по запиту «революція». Тобто те, до чого підбурює Сергій Жук та інші пропагандисти. Результат відобразив в наведеному нижче графіку. 
Пікові зростання кривих, які ми бачимо на графіку, можуть бути пов’язані з піковим підвищеням кількісті публікацій на цю тему, або – з певною подією чи пам’ятною датою. Коли люди читають публікації які їх чіпляють то вони часто шукають їх через пошукові системи щоб знайти їх повторно, або знайти інші, подібні, публікації. Зрозуміло, що люди обирають ті фрази, які знаходяться в заголовку та/або в тексті і лежать в основі теми цієї статті. Пікові зростання публікацій можуть бути пов’язані з подіями, пам’ятними датами та святкуваннями або можуть бути інформаційними вкидами. Оскільки такої події як «третій майдан» в нас ще не було, тому пікові зростання червоної лінії можна розцінювати як інформаційні вкиди спрямовані спровокувати суспільство до неї.
Цікаво, що до 2016 року пікові сплески червоної лінії досить хаотичні і мало інтенсивні, що свідчить про малу ефективність інформаційних кампаній в цьому напрямку. Але з 2016 року ми бачимо три чітких пікових зростань високої інтенсивності, при тому що фонові коливання значно зменшилися. Також видно, що ці коливання відбуваються в періоди максимальної революційної активності. Це свідчить про значне підвищення інтенсивності та ефективності інформаційних вкидів, за цей період.
Хочу зазначити, що в ці дні ми знаходимося в період третього такого піка, що добре видно в правій частині графіка, де криві обриваються в точці де зараз минуле переходить в майбутнє. Тобто зараз і відбувається інтенсивний інформаційний вкид. Чи не орієнтований він на те, що в зв’язку з пам’ятними днями зараз в Києві відбувається велика кількість заходів?
Аналіз статистичних даних, за якими будувалися графіки показав, що перший та третій піки починаються десь за тиждень-два до 20 лютого і набуває максимального значення саме в цей день. Другий пік досягнув свого максимуму десь близько 13.11.2016. Тобто, як бачимо, інформаційні вкиди Як видно, інформаційні вкиди починаються точно перед датами початку і датами закінчення Майдану, саме тоді коли не просто велика активність революційних настроїв, а найбільша частота пошуків по схожих ключових запитах.
Далі я провів аналогічний порівняльний аналіз по іншим ключовим фразам, які теж  можуть бути більш або менш пов’язаними з інформаційними вкидами: «майдан 2016», «майдан 2017», «майдан 20 лютого». Результати наведено на риунку 3.

Діапазон графіка навмисно було взято невеликий щоб добре було видно динаміку всіх ліній. Як видно з графіків всі лінії, які відображають динаміку цих запитів, мають серйозні сплески, як співпадають як мінімум з одним із сплесків червоної лінії, що ще раз підтверджує факт наявності інформаційних вкидів. Єдине, що сплеск по запиту «майдан 20 лютого» в 2016 році був не таким інтенсивним як зараз. Значить в минулому році цю фразу ще не використовували так інтенсивно для інформаційної війни. На відміну від того, що відбувається зараз.
 Оскільки на рисунку 3 графік наведено в діапазоні лише від 2016 року, тому щоб подивитися ширший діапазон я додав ще статистичні дані по ключовій фразі «майдан 2015» і побудував графіки в діапазоні від 2014 р. і до сьогодні.
Як бачимо запит по фразі «майдан 2015» має один чіткий сплеск, який не набагато вищий від фонових сплесків. Тобто ця фраза ще не була настільки сильно задіяна в інформаційній війні як фрази «майдан 2016» та «майдан 2017». Це ще раз підтверджує, що ефективні інформаційні атаки почалися саме в 2016 році.
Отже шановні! Маємо чіткий доказ того, що існують деякі зацікавлені сили, які досить чітко прораховують, планують і проводять інформаційні атаки.
Я провів пошуки в Інтернеті во ключовій фразі «майдан 20 лютого» через Google. І дійсно, окрім попередження про можливі провокації (які теж могли вплинути на статистику), знаходиться достатньо закликів до протесту чи перевороту саме на 20 лютого.
PS: Вже якраз почалося те саме 20 лютого, надворі глибока ніч, і мій трьохденний марафон, нарешті добігає кінця… Довелося добряче покохатися зі специфічним програмуванням, математичною обробкою статистичних даних побудовою графіків, їхнім оформленням та написанням статті. І судячи з тих тривожних повідомлень стосовно подій на Майднані, які долітають до мене через facebook, маємо всі шанси побачити плоди всього того, що посіяно інформаційною війною вже сьогодні та найближчі дні. Дай Боже нашому народу і нашій державі достойно пройти і це випробування!
PPS: Можливо хтось захоче мене назвати порохоботом або сказати, що я дію в інтересах нинішнього режиму, але так вже сталося, що я традиційно недовіряю ані нинішньому президенту, ані нинішній верхівці влади. Але я розумію, що система влади складається з різних людей. Там є люди, які діють в інтересах ворогів та олігархів, або у власних інтересах, є просто непрофесіонали але є й такі, які багато чого тримають на своїх плечах і без них наша держава давно б провалилася у хаос. Розвалити систему легко, а наскільки ми вміємо будувати?

Посилання на аналітичні запити в Google Trends:
1) "революція"
2) "третий майдан"
3) "майдан 2015"
4) "майдан 2016"
5) "майдан 2017"
6) "майдан 20 лютого"

3 коментарі:

  1. Фундаментальна праця. Подавайте на авторське право. Вдячна Вам за Вашу працю

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Може це дослідження і фундаментальне, але я копнув не занадто глибоко за браком часу. Хоча цього достатньо щоб побачити тенденцію, але все треба перевіряти більш ретельно, зокрема в мене не вистачило часу глибше проаналізувати самі інформаційні вкиди щоб можна було і про них написати в статті (хоча від деяких відео і публікацій волосся дибки ставало). А метод аналізу за допомогою Google Trends не такий вже й незвичний, хоча, напевно, мало хто застосовує його для аналізу ефективності інформаційних війн. От щоб показати порівняльну картину кількох залежностей на одному графіку довелося програмувати. Програмування було потрібне щоб дані csv файлу в фораті "рік"/"місяць"/"число" перевести в формат "рік"."дольова частка року"

      Видалити
  2. Ось це якось передати до кіберполіцій, щоб попередити можливі втрати від інформаційной війни та почати лікувати її наслідки, особливо на окупованих теріторіях для скорішого їх визволення.

    ВідповістиВидалити